Teatr w krainie utopii

Monte Verit?, Mathildenhöhe, Hellerau, Goetheanum, Bauhaus
Wydawnictwo: SŁOWO/OBRAZ TERYTORIA
Kategoria: książka
Seria wydawnicza: TERYTORIA TEATRU
Język książki: polski
Rok wydania: 2012
Wydanie: 1
ISBN: 9788374531108
Liczba stron: 386
Oprawa: Miękka
44.06 PLN Cena w niePrzeczytane.pl:
44,06 zł
Cena katalogowa: 56,00 zł
Pozycja jest obecnie:
dostępna
Status:
48h

Inne wersje:
Koszt dostawy:
Paczka w RUCHu od 5,99 zł
InPost - przesyłka kurierska od 10,99 zł
Poczta Polska Odbiór w punkcie od 10,99 zł
Paczkomaty InPost od 11,99 zł
Poczta Polska doręczenie pod adres od 11,99 zł
FedEx - przesyłka kurierska od 12,99 zł
  • Opis produktu
W odniesieniu do prezentowanych w niniejszej książce kolonii i ośrodków artystycznych ? Monte Verita, Mathildenhöhe, Hellerau, Goetheanum, Bauhaus ? zarówno w szerszym kontekście kulturowym, jak i tylko w zakresie sztuki scenicznej, interesujący wydaje się aspekt stosunku działań ich twórców do tradycji. Ernst Bloch łączy pojęcie tradycji z pojęciem utopii, ustanawiając je na biegunach przeszłość?przyszłość: ?Ten strumień z przeszłości [?] przepływa przez ?teraz? i teraźniejszość, [?] płynie w przyszłość, tym samym gwarantując, że utopia nie pozostaje ani nie staje się utopijna, a realizacja utopii, utopijnego zamierzenia czy planu, nie ma charakteru wywrotowego. Utopia jest drogowskazem jasnej tradycji?. Kwestię utopii jako ?drogowskazu jasnej tradycji? ująć można także w sposób zaproponowany przez Erica Hobsbawma i Terence?a Rangera jako ?tradycję wynalezioną?. O ile ta ?wynaleziona tradycja? generowana była przez sferę władzy, o tyle ruch ?reformy życia? (Lebensreform), działając w opozycji do niej i reprezentowanej przez nią ?wymyślonej tradycji?, stwarzał dla siebie własną tradycję, zakorzenioną w innych przesłankach tożsamościowych i innych wartościach. Najbardziej bezpośrednim medium dla tej własnej ?wynalezionej tradycji? stawały się w koloniach artystycznych różne formy działalności teatralnej. I jeśli przyjąć, że utopie nie są zabawami bez konsekwencji, lecz każda utopia ? zwłaszcza heroiczna ? w jakiś sposób zmienia rzeczywistość (choćby przez ukazanie zagrożenia dla ludzkości ze strony pewnych rozwiązań systemowych), to prawidłowość ta objawia się także w eksperymentach teatralnych prowadzonych w koloniach artystycznych: podejmowane w krainie utopii ? realnie zmieniały teatr.
recenzje czytelników
Zobacz pozostałe recenzji
Twoja ocena:
Twoje imię lub pseudonim:*
Podaj swój adres e-mail lub zaloguj się, aby brać udział w konkursach dla najlepszych recenzentów.
Twój adres e-mail:
Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Administratora za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgoda może być odwołana w każdym czasie. Administratorem danych osobowych Klientów jest: Profit M Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (02-305), Aleje Jerozolimskie 134, NIP 525-22-45-459, Regon 015227002, KRS 0000756053
* Pole obowiązkowe
Przed dodaniem recenzji
zapoznaj się z regulaminem.
Facebook Instagram