Offertoria Et Communiones Totius Anni (CD)
Offertoria Et Communiones Totius Anni (CD)

Offertoria Et Communiones Totius Anni (CD)

Wydawnictwo: Universal Music Polska
EAN: 5902176502720
Okładka: CD ALBUM
Data wydania: 2020
Wydawnictwo: Universal Music Polska
46.33
PLN
57,50 zł
46,33 zł
Oszczędzasz: 19% (11 zł)
Najtańsza wysyłka od: 9,99 zł

Koszt dostawy:

InPost Paczkomaty 24/7 od 9,99 zł
InPost - przesyłka kurierska od 12,99 zł
FedEx - przesyłka kurierska od 12,99 zł
książka niedostępna

Opis produktu

„Prezentujemy Państwu kolejną płytę z muzyką Pierwszej Rzeczypospolitej - wypełniają ją dzieła Mikołaja Zieleńskiego, jego „Offertoria" i „Communiones" wydane w Wenecji w 1611 roku. Stając przed koniecznością dokonania wyboru spośród 113 zachowanych dzieł Zieleńskiego, postanowiłem oprzeć narrację na historii zbawienia, a ściślej na tym, jak wypełniło się Pismo w przyjściu Jezusa Chrystusa - Mesjasza. Teksty kompozycji odnoszą się zarówno do starotestamentowych wydarzeń, Ewangelii, jak i do opisów zawartych w Dziejach Apostolskich, od zwiastowania, nawiedzenia przez Maryję św. Elżbiety, narodzenia Jezusa, rzezi niewiniątek zarządzonej przez Heroda, ofiarowania w świątyni, przez Golgotę, zmartwychwstanie, zwątpienie Tomasza, wniebowstąpienie, aż po śmierć męczeńską św. Szczepana i chwałę Bożą.

Starałem się przy tym ukazać różnorodność obsadową i stylistyczną dzieł Zieleńskiego od 12-głosowego Magnificat i utworów dwuchórowych (ośmio- i sześciogłosowych) do dzieł na głos solowy, różnicując jednocześnie skład instrumentów, a szczególnie grupy basso continuo, które realizowane jest przez dwie teorby, organy, klawesyn, harfę, violę da gamba, violone i dulcjan w różnych konfiguracjach. W partii wokalnej najwyższe głosy wykonywane są przez żeńskie soprany, zapewne wbrew praktyce przełomu XVI i XVII wieku. Wątpiącemu Tomaszowi „odebraliśmy głos" w „Mitte manum tuam", wykonując ten utwór wyłącznie przez instrumenty, by bez słów wyrazić wiarę w zmartwychwstanie. Prezentowane utwory Zieleńskiego to arcydzieła sztuki muzycznej początku XVII wieku, wytrzymujące porównanie z kompozycjami największych mistrzów epoki." - Andrzej Kosendiak

Tracklista:
Mikołaj Zieleński
(II Poł. Xvi W. - Po 1611)
Offertoria Et Communiones Totius Anni
Wyd. Wenecja 1611 (Wybór)
1. Ecce Virgo Concipiet 3'12
(In Festo Annuntiationis Beatae Mariae Virginis; Communio)

2. Magnificat 5'51
3. Deus Firmavit Orbem Terrae 2'37
(In Secunda Missa Nativitatis Domini; Offertorium)

4. Viderunt Omnes Fines Terrae 2'43
(In Tertia Missa Nativitatis Domini; Communio)

5. Vox In Rama 2'54
(In Festo Sanctorum Innocentium; Communio)

6. Vidimus Stellam Eius 2'25
(In Epiphania Domini; Communio)

7. Responsum Accepit Simeon 2'26
(In Festo Purificationis Beatae Mariae Virginis; Communio)

8. Fantasia A Tre* 3'33
9. In Monte Oliveti (Motetto) 3'18
10. Salve Festa Dies (Motetto In Festo Paschae) 4'34
11. Mitte Manum Tuam** 2'56
(In Festo Sancti Thomae Apostoli; Communio)

12. Ascendit Deus 3'05
(In Festo Ascensionis Domini; Offertorium)

13. Spiritus Sanctus Docebit Vos 1'47
(Feria Secunda Post Pentecostes; Communio)

14. Video Caelos Apertos 3'42
(In Festo Sancti Stephani; Communio)

15. Benedictus Sit Deus Pater 3'24
(In Festo Sanctissimae Trinitatis; Offertorium)

Czas całkowity: 48'35

* Rekonstrukcja partii głosu najwyższego - Marcin Szelest
** Wersja instrumentalna
Konsultacja programowa - Zbigniew Pilch

Recenzje

Średnia ocena:
Łącznie oddano głosów:
Data ostatniej:

Twoja ocena:

Twoje imię lub pseudonim:
Podaj swój adres e-mail lub zaloguj się, aby brać udział w konkursach dla najlepszych recenzentów.
Twój adres e-mail:
Przed dodaniem recenzji zapoznaj się z regulaminem.