Marketingowa rola potencjału kuchni regionalnych i żywności tradycyjnej w kształtowaniu produktu turystycznego oraz rozowju regionalnym

Język książki: pl
Rok wydania: 2018
ISBN: 9788395929495
Liczba stron: 116
Oprawa: Twarda
63.34 PLN Cena w niePrzeczytane.pl:
63,34 zł
Cena katalogowa: 68,00 zł
Pozycja jest obecnie:
dostępna
Status:
24h
Koszt dostawy:
Paczka w RUCHu od 5,59 zł
Poczta Polska Odbiór w punkcie od 7,59 zł
Poczta Polska doręczenie pod adres od 8,59 zł
Paczkomaty InPost od 8,59 zł
FedEx - przesyłka kurierska od 9,59 zł
  • Opis produktu

Szczególnie ważną zaletą kuchni i produktów regionalnych jest ich powiązanie z lokalną historią i dziedzictwem kulturowym, a to z kolei jest niezwykle istotne w budowaniu zrównoważonego rozwoju regionalnego. Konsumenci, którzy niejednokrotnie zmieniają miejsce zamieszkania, coraz częściej potrzebują identyfikacji się z konkretnym rejonem, pragną nazwać jeden obszar swoją „małą ojczyzną". Identyfikacji z pewnym ograniczonym obszarem sprzyja wspólna historia, obyczaje, a także legendy i nawyki żywieniowe regionu, dlatego też produkty regionalne stanowią doskonały element spajający ludzi, tym samym ta cecha jest wyróżnikiem umożliwiającym zastosowanie w przypadku artykułów tradycyjnych marketingu terytorialnego jako sposobu na promocję województwa, miasta, czy gminy, w którą nieodłącznie zostałaby wpleciona reklama produktu regionalnego. W Polsce początek marketingu terytorialnego datuje się na wczesne lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku, gdy po przemianach ustrojowych zapoczątkowanych w 1989 roku powstały pierwsze jednostki samorządu terytorialnego, natomiast początek zainteresowania klientów produktami regionalnymi zaczyna się pod koniec lat dziewięćdziesiątych, kiedy zostaje zaspokojona chęć spróbowania produktów zagranicznych, które do tej pory były produktami luksusowymi.

 

Powrót do zainteresowania artykułami rodzimymi dotyczy już klienta doświadczonego, który jest obeznany z produktami pochodzącymi z innych zakątków świata i może porównać produkty lokalne, a także docenić ich wyjątkowość i niepowtarzalną jakość, co z kolei rodzi dumę z posiadanych w miejscu zamieszkania wartościowych produktów. Do artykułów krajowych powracają również klienci pragnący odnaleźć w produktach krajowych swoje wspomnienia z dzieciństwa, reminiscencje rodzinnych świąt, pamięć znajomych miejsc, smaków czy zapachów. Naturalną konsekwencją zaangażowania klientów lokalnych w konsumpcję produktów regionalnych jest propagowanie ich poza gminą czy województwem, a nawet poza granicami kraju, co stanowi składową bardziej obszernego zjawiska, jakim jest marketing terytorialny, który jest zintegrowanym zespołem instrumentów i działań marketingowych mającym na celu wzrost zdolności konkurencyjnej wyodrębnionej, zagospodarowanej przestrzeni. Działania klientów, którzy opowiadają o produktach regionalnych znajomym, chwalą je czy nawet kupują w prezencie przyjezdnym regionalne specjały, powinny być sprzężone z działalnością reklamową w zakresie promocji i public relations gminy i województwa, a nawet kraju, ponieważ marketing terytorialny jest tylko częścią składową marketingu narodowego, zwanego również marketingiem państw. W marketingu terytorialnym, który w swoich zadaniach ma promocję regionu, a także pośrednio produktów tradycyjnych, można zauważyć, że artykuły regionalne są zarówno przedmiotem promowanym dzięki narzędziom marketingowym.

 

Produkty regionalne wytwarzane są przez małych producentów, często firmy rodzinne

czy gospodarstwa wielopokoleniowe, które nie są rozbudowane i nie posiadają własnych działów marketingu, dlatego też poszczególne rodzaje marketingu w promocji produktów tradycyjnych są używane w sposób intuicyjny. Zauważone braki wiedzy w zakresie działalności i funkcjonowania małych rodzinnych przedsiębiorstw przyczyniły się do uruchomienia programu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny „Firma w rodzinie czy rodzina w firmie", dzięki któremu małe rodzinne przedsiębiorstwa mogłyby uzyskać potrzebną wiedze i umiejętności, w tym także dotyczące reklamy i promocji. Patrząc na działania w zakresie promowania produktów regionalnych, można zauważyć duży potencjał intuicyjnych działań tychże firm. Małe gospodarstwa zajmujące się produkcją artykułów tradycyjnych od lat starają się uczestniczyć w targach i promować swoje produkty na jarmarkach lub też często organizowanych w większych miastach bazarach, podczas których można zareklamować swoją działalność, nieznaną do tej pory w mieście. Festyny i targowiska stanowią nierzadko jedyną możliwość zaistnienia dla małych gospodarstw, które to chętnie wykorzystują, udoskonalając swoje uczestnictwo całą gamą nowoczesnych typów marketingu. Mimo że pojęcie marketingu nostalgicznego jest zupełnie nowe, a zwrot „marketing sensoryczny" funkcjonuje dopiero od roku 2005, producenci i sprzedawcy produktów regionalnych używają tych rodzajów marketingu od dawna. W książce zostały ukazane typy marketingu, które z powodzeniem mogą być stosowane, jeśli wziąć pod uwagę szczególne cechy charakterystyczne produktów tradycyjnych. Nowatorskość tychże typów w połączeniu z wieloletnią tradycją wyrobów lokalnych stanowi o sukcesie w promowaniu rodzimej produkcji.

Z marketingowego punktu widzenia produkty regionalne stwarzają szereg zupełnie nowych możliwości dla innowacyjnych działań marketingowych. Działania te wpisują się w szeroki nurt marketingu sensorycznego i nostalgicznego, gdyż w przypadku żywności zmysłowe walory produktu mają kluczowe znaczenie. Istotną rolę odgrywa marketing sensoryczny, klienci bowiem przy zakupie produktów spożywczych w znacznej mierze ulegają wpływowi zmysłów. Znaczącą rolę odgrywa marketing terytorialny w procesie wzmacniania wizerunku kuchni regionalnych, które potęgują swoją wartość, czerpiąc z marki regionu, a z drugiej strony promują region, tworząc u klientów pozytywne konotacje. Rozwój sektora produktów regionalnych powinien skutkować nowymi narzędziami marketingowymi stosowanymi przy promocji kuchni lokalnych. Można zauważyć na rynku również tendencję odwrotną - duże zainteresowanie klientów niszowymi artykułami spożywczymi dobrej jakości powoduje, że produkty regionalne nie potrzebują dodatkowej reklamy ani szczególnych rodzajów promocji.

 

Kulinarne produkty regionalne i potrawy kuchni lokalnych, głęboko zakorzenione w historii, znakomicie podnoszą atrakcyjność każdej oferty turystycznej. To właśnie w oparciu o narodową kuchnię tworzy się na świecie najlepiej sprzedawane, regionalne markowe produkty turystyczne, a przecież od rozwoju turystyki zależeć będzie przyszłość wielu miejscowości nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Dla zwiększenia atrakcyjności turystycznej i przyciągnięcia turystów w daną destynację, istotne jest istnienie produktu turystycznego, którym może być zarówno rzecz jak również szlak, obszar, czy też wydarzenie. W tych rolach mogą zaistnieć kulinaria, miejsca oraz rytuały związane z ich wytwarzaniem.

 

Niewiele jest wyrobów, które w takim stopniu, jak kulinaria odzwierciedlają szereg cech związanych z kulturą, walorami naturalnymi i zwyczajami lokalnej ludności. Tak, więc to właśnie wyroby kulinarne, te od wieków towarzyszące życiu lokalnej ludności i obrazujące jej dzieje są najbardziej predystynowane do miana wizytówek lokalnych. Poza tym mogą i powinny stać się ważnym elementem rozwoju turystyki w regionie, opartej na zachowaniu tego dziedzictwa dla przyszłych pokoleń.

recenzje czytelników
Zobacz pozostałe recenzji
Twoja ocena:
Pamiętaj, że tylko recenzje, które są zamieszczone wyłącznie na naszej stronie, mogą wygrać 100 zł!
Sprawdź szczegóły w regulaminie.
Twoje imię lub pseudonim:*
Podaj swój adres e-mail lub zaloguj się, aby brać udział w konkursach dla najlepszych recenzentów.
Twój adres e-mail:
Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Administratora za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgoda może być odwołana w każdym czasie. Administratorem danych osobowych Klientów jest: Profit M Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (02-305), Aleje Jerozolimskie 134, NIP 525-22-45-459, Regon 015227002, KRS 0000756053
* Pole obowiązkowe
Przed dodaniem recenzji
zapoznaj się z regulaminem.
Facebook Instagram Twitter YouTube