Edukacja akademicka w perspektywie krytycznej

Rok wydania: 2020
ISBN: 9788380957770
Liczba stron: 316
36.06 PLN Cena w niePrzeczytane.pl:
36,06 zł
Cena katalogowa: 54,00 zł
Pozycja jest obecnie:
dostępna
Status:
24h
Koszt dostawy:
Paczka w RUCHu od 5,99 zł
Poczta Polska Odbiór w punkcie od 9,99 zł
Poczta Polska doręczenie pod adres od 10,99 zł
FedEx - przesyłka kurierska od 10,99 zł
  • Opis produktu
Głównym celem naukowym przedstawionej monografii jest opis i analiza wielorakich skutków transformacji szkolnictwa wyższego w Polsce i neoliberalnych reform ostatnich lat w odniesieniu do procesu kształcenia i funkcjonowania samych uczelni. Instrumentarium teoretyczno-pojęciowe służące do realizacji celu naukowego pracy, zostało wywiedzione z nurtu badań nad edukacją określanego mianem pedagogiki krytycznej. Monografia składa się z sześciu rozdziałów zawierających odwołania do rozpraw naukowych krajowych i zagranicznych badaczy oraz prezentację wyników badań własnych. Głównym celem podjętych badań własnych było rozpoznanie stopnia i zakresu w jakim studenci wybranych szkół wyższych wyrażają (odzwierciedlają) w swoich opiniach ideologię neoliberalną w odniesieniu do strukturalnych składników procesu kształcenia. Powiązana z tym celem, ważna kwestia dotyczyła również odznaczenia, określenia i opisania współcześnie dominującego paradygmatu dydaktyki akademickiej. Cel badań został zrealizowany dzięki badaniom ilościowym i jakościowym, w których ważna była triangulacja podejść badawczych, metod i rodzajów badań oraz triangulacja teorii. Główny korpus badań własnych, został uzupełniony analizą dyskursu, która miała na celu przedstawienie procesu dyskursywnego formowania wiedzy o autonomii oraz uchwycenie, w jaki sposób formacje wiedzy-władzy regulują odpowiednią prawdę o uniwersytecie.
W czasie opracowywania koncepcji monografii i projektowania badań własnych, pewne zjawiska związane z funkcjonowaniem szkolnictwa wyższego, były już dość dobrze zdiagnozowane i opisane. Jednak w ostatnich latach procesy transformacyjne w obszarze polskiego szkolnictwa wyższego nasiliły się, a pracownikom uczelni dość jasno przedstawiono głównie w formie uregulowań prawnych - oczekiwane kierunki zmian. W nowej ustawie o szkolnictwie wyższym zawarto szereg rozwiązań o charakterze neoliberalnym, równocześnie kontynuowano pewne trendy zapoczątkowane już wiele lat temu, by kształcenie w uczelniach, również na uniwersytetach, miało charakter jak najbardziej użyteczny i adekwatny dla potrzeb rynku pracy, interesariuszy zewnętrznych, czy szerzej, dla potrzeb gospodarki. Tradycyjne wartości uniwersyteckie (takie jak tradycja, wspólne dobro, kształtowanie postaw krytycznych) od pewnego czasu muszą negocjować swoje miejsce i muszą dostrajać się do wartości fundujących współczesny ład społeczno-gospodarczy. W polskiej literaturze z zakresu pedagogiki podjęto w ostatnich latach już wiele prób analizy problemu wpływu neoliberalnej polityki władz państwowych, w tym Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na środowisko akademickie i charakter procesu kształcenia. Jednak jak dotąd, nie patrzono na kształcenie i aktywność uczelni przez pryzmat procesów ujarzmiania, upodmiotowienia, nie stosowano postdyscyplinarnej perspektywy do próby zrozumienia czego i dlaczego uczy się na poziomie szkoły wyższej.
W wyniku studiów literaturowych oraz badań własnych zaprojektowałem ramy paradygmatu postdyscyplinarnego w dydaktyce akademickiej. Jego charakterystyka odnosi się do poszczególnych elementów strukturalnych procesu kształcenia występujących jako elementy stałe w teorii i praktyce dydaktycznej. Równocześnie, traktując emancypację, jako wyzwalanie się z różnego rodzaju uwikłań kulturowych, politycznych, społecznych, z zewnętrznych systemów dominacji, ale także jako pokonywanie własnych ograniczeń i rozbrojenie własnych systemów dominacji i struktur samozarządzania, to biorąc pod uwagę wyniki badań własnych sformułowano zestaw wytycznych dla krytycznej dydaktyki akademickiej. Pożądane elementy zostały odniesione do trzech obszarów: środowiska edukacyjnego, predylekcji i zachowań studentów oraz predylekcji i zachowań nauczycieli akademickich.
recenzje czytelników
Zobacz pozostałe recenzji
Twoja ocena:
Twoje imię lub pseudonim:*
Podaj swój adres e-mail lub zaloguj się, aby brać udział w konkursach dla najlepszych recenzentów.
Twój adres e-mail:
Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Administratora za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgoda może być odwołana w każdym czasie. Administratorem danych osobowych Klientów jest: Profit M Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (02-305), Aleje Jerozolimskie 134, NIP 525-22-45-459, Regon 015227002, KRS 0000756053
* Pole obowiązkowe
Przed dodaniem recenzji
zapoznaj się z regulaminem.

Polecamy także:

Cena katalogowa: 32,01 zł
Cena w niePrzeczytane.pl: 29,46 zł
Status: 24h
 
Cena katalogowa: 113,00 zł
Cena w niePrzeczytane.pl: 92,66 zł
Status: 24h
 
Cena katalogowa: 36,46 zł
Cena w niePrzeczytane.pl: 30,15 zł
Status: 24h
 
Cena katalogowa: 45,00 zł
Cena w niePrzeczytane.pl: 36,90 zł
Status: 24h
 
Cena katalogowa: 36,46 zł
Cena w niePrzeczytane.pl: 30,15 zł
Status: 24h
 
Cena katalogowa: 47,95 zł
Cena w niePrzeczytane.pl: 39,32 zł
Status: 24h
 
Cena katalogowa: 45,00 zł
Cena w niePrzeczytane.pl: 27,73 zł
Status: 24h
 
Cena katalogowa: 79,89 zł
Cena w niePrzeczytane.pl: 65,51 zł
Status: 24h
 
Cena katalogowa: 36,46 zł
Cena w niePrzeczytane.pl: 30,15 zł
Status: 24h
 
Cena katalogowa: 46,66 zł
Cena w niePrzeczytane.pl: 38,58 zł
Status: 24h
 
Cena katalogowa: 36,46 zł
Cena w niePrzeczytane.pl: 30,15 zł
Status: 24h
 
Cena katalogowa: 46,66 zł
Cena w niePrzeczytane.pl: 38,58 zł
Status: 24h
 
Cena katalogowa: 46,66 zł
Cena w niePrzeczytane.pl: 38,58 zł
Status: 24h
 
Cena katalogowa: 49,80 zł
Cena w niePrzeczytane.pl: 40,84 zł
Status: 24h
 
Cena katalogowa: 36,46 zł
Cena w niePrzeczytane.pl: 30,15 zł
Status: 24h
 
Cena katalogowa: 39,80 zł
Cena w niePrzeczytane.pl: 32,63 zł
Status: 24h
 
Cena katalogowa: 67,00 zł
Cena w niePrzeczytane.pl: 54,94 zł
Status: 24h
 
Facebook Instagram Twitter YouTube